آیکون

تفاوت سجاده، سجاده فرش و جانماز

تفاوت سجاده، سجاده فرش و جانماز:

فرض کنید وارد بازارسنتی مشهد شدید. فروشنده از شما میپرسد جانماز میخواهید یا سجاده؟ کمی فکر میکنید؛ اصلا تفاوت این ها در چیست؟ آیا می دانید جانماز، سجاده و فرش سجاده چه فرق هایی با هم دارند؟ هر کدام چه کاربردی دارند و در کجا استفاده میشوند؟ در این مقاله به طور کامل ویژگی های سجاده، جانماز و فرش سجاده ای را برای شما توضیح میدهیم و تفاوت هایشان را بررسی میکنیم تا اگر قصد خرید سجاده یا جانمازدارید، بتوانید درست انتخاب کنید.

از مهم ترین اصول دین اسلام خواندن نمازهای پنج گانه در شبانه روز است. از آنجا که اسلام دوستدار پاکی، زیبایی و آراستگی است؛ مسلمانان سعی میکنند هنگام نماز خواندن مرتب، پاکیزه و آراسته باشند. به همین دلیل به مرور استفاده از جانمازها و سجاده های زیبا در طرح ها و رنگ های مختلف برای نماز خواندن به امری مهم برای مسلمانان تبدیل شد.

مشاهده گالری سجاده عمده

جانماز، سجاده و فرش سجاده هر سه برای نماز خواندن استفاده می شوند؛ اما تفاوت های مشخصی هم با هم دارند. مهم ترین تفاوت این سه، در کاربرد آن هاست .جانماز و سجاده برای استفاده شخصی و نماز فردی استفاده می شود در حالی که از فرش سجاده در مساجد و حسینه ها برای اقامه نماز جکاعت استفاده میشود.

سجاده فرش چیست؟

فرشی است که به صورت رولی بافته شده و از آن در مکان های بزرگ مثل مساجد و امامزاده ها استفاده می شود. این فرش ها در ابعاد بزرگ و چند متری بافته می شوند . اما ممکن است به صورت سفارشی در اندازه های تک نفره یا ابعاد بسیار بزرگ هم بافته شود. سجاده فرش ها طرح های محرابی و بدون محراب دارند که طرح های بدون محراب ساده هستند و در رنگ های مختلف تولید می شوند و در تشریفات هتل ها هم از آن ها استفاده میشود.

سجاده چیست؟

سجاده ها ممکن است از جنس های مختلف باشند اما عمدتا از جنس مخمل و مستطیل شکل هستند. مخمل پارچه ای است که به دلیل ظرافت و لطافتی که دارد باعث ایجاد حس خوب و آرامش می شود. بیشتر سجاده ها نقش محرابی دارند و از آن ها به صورت فردی استفاده می شود. سجاده ها در طرح ها و رنگ های مختلف تولید میشوند.

جانمازچیست؟

جانمازهم مانند سجاده برای نماز فرادی استفاده می شود . جانمازها از جنس پارچه های سبک هستند و معمولا تزیینات بیشتر و شلوغ تری نسبت به سجاده ها دارند. اغلب جانمازها توردزی یا گلدوزی شده هستند.

تفاوت فرش سجاده، سجاده و جانماز

تفاوت در جنس:

فرش سجاده ها از جنس فرش های ماشینی هستند؛ که عمدتا از نخ آکرولیک در آنها استفاده می شود.سجاده ها ممکن است در جنس های مختلف در بازار وجود داشته باشد اما اکثرا از جنس مخمل هستند. جانمازها چون برای استفاده شخصی و روزانه دوخته میشوند معمولا ازجنس پارچه های سبک و زیبا هستند. در بسیاری از جانمازها از پارچه ترمه استفاده میشود که هم زیباست و هم حالت سنتی دارد.

تفاوت در قیمت :

قطعا با توجه به تفاوت در جنس، سجاده فرش بسیار گران تر از جانماز و سجاده است. سجاده ها و جانمازها هم بسته به جنس و ابعادی  که دارند قیمت های متفاوتی دارند.

جابه جایی و شست و شو:

سجاده فرش ها بسیار سنگین تر از جانماز و سجاده هستند؛ بنابراین شست و شو و جابه جا کردن آن ها سخت است. جانمازها از آنجا که پارچه ای و سبک هستند برای حمل و استفاده در سفر بسیار مناسب ترند.جانمازها کم وزن،سبک و قابل حمل هستند. شست و شوی سجاده و جانماز هم راحت تر از سجاده فرش است.

تفاوت در طراحی:

طرح های سجاده ها و فرش سجاده ها معمولا شباهت بیشتری با هم دارند و نسبت به جانمازها ساده تر هستند. بیشتر سجاده ها طرح محرابی دارند اما طرح ها و نقش های جانمازها بسیار متنوع است.

تفاوت در ابعاد :

سجاده فرش ها بسیار بزرگ هستند و در ابعاد چند متری بافته می شوند. اما جانمازها کوچکترند و تنها به اندازه قرار دادن یک مهر و تسبیح جا دارند. سجاده ها از جانمازها بزرگترند و نمازگزار میتواند روی آن بایستد و نماز بخواند.

با توجه به شرایط و مکانی که می خواهید درآن نماز بخوانید میتوانید از سجاده یا جانماز استفاده کنید . در ضمن یک سجاده زیبا میتواند هدیه ارزشمندی برای نزدیکان شما باشد. اگر قصد خرید سجاده را دارید میتوانید از طرح های بسیارمتنوع مجموعه بافت نت دیدن کنید و برای خرید از طریق راه های ارتباطی که برروی سایت قرار داده شده با ما تماس بگیرید.

Rate this post
پشتیبان سایت

پشتیبان سایت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

درباره‌ی بافت نت

بافت نت بزرگترین تولید کننده فرش فانتزی، قالی، سجاده و … در ایران است. شما می‌توانید از طریق تماس با کارشناسان ما محصولات بافت نت را به صورت عمده یا تکی در بهترین قیمت و کیفیت ممکن تهیه کنید.

فروش عمده سجاده

جدیدترین مقالات